Lady Ellen var en skönhet som föddes ur affärskaos och flera gånger drabbades av affärsvärldens nycker. Men denna ståtliga tremastade bramsegelskonare från Skärhamn har seglat igenom motgångarna och fortsätter att imponera med sin elegans och historia. Numera är fartyget sålt till utlandet har fått nytt namn. Här på ladyellen.se har vi samlat intressanta berättelser och fakta om detta fantastiska segelfartyg.
Bröderna Lars och Vilgot Johansson från Skärhamn var framgångsrika affärsmän som på 1970-talet ansvarade för en koncern med 3 000 anställda. Men när affärerna försämrades beviljades de ett miljardlån med personlig borgen. Tyvärr kunde de inte vända på situationen, och 1982 gick deras koncern i konkurs. Det hela ledde till uppslitande rättsprocesser och livslånga skulder.
Men innan imperiet föll beslutade Lars Johansson och hans son att bygga ett segelfartyg som anses vara ett av de vackraste som någonsin byggts i Sverige – Lady Ellen. Hon är en tremastad bramsegelskonare, kölsträckt på Kockums i Malmö, riggad i Skagen och inredd på Vindövarvet på Orust. En skonare vid namn Ellen, byggd 1908 på Thurö, stod som förebild för detta magnifika fartyg. Lars Johansson hade själv tjänstgjort som jungman på den äldre Ellen under sin ungdom.
När konkursen var ett faktum för OT-rederierna påverkades inte Lady Ellen, eftersom hon ägdes av ett separat bolag. Vid den tiden seglade hon som kryssningsyacht i Karibien och Medelhavet. I juni 1991 köptes hon av en man från Henån, som tog henne till Sverige för att renoveras och därefter användas för chartertrafik längs den svenska västkusten.
År 2010 såldes Lady Ellen igen, och charterverksamheten fortsatte under det nybildade företaget Lady Ellen Charter AB. Kulturbåtarna i Göteborg meddelade att de hyrt in Lady Ellen på två år för att göra kryssningar med utgångspunkt från Göteborg. Tyvärr gick Kulturbåtarna i konkurs, och under sommaren 2018 låg Lady Ellen vid Eriksberg, granne med Ostindiefararen Götheborg. Hennes hemsida meddelade att inga bokningar kunde tas emot för 2018.
Trots utmaningar har Lady Ellen fortsatt att segla och fascinera människor med sin historia och skönhet. Hennes resa är ett exempel på hur en vision och passion för sjöfart kan leda till något extraordinärt, även när omständigheterna är tuffa.
Kulturbåtarna i Göteborg och Lady Ellen
Under 2018 gjorde Kulturbåtarna i Göteborg en spännande satsning när de hyrde in den magnifika bramsegelskonaren Lady Ellen för en period av två år. Den sommaren erbjöd fartyget dagskryssningar och en veckolång kryssning till Oslo, med Göteborg som utgångspunkt. Det var första gången Kulturbåtarna inkluderade ett segelfartyg i sin verksamhet, vilket skapade nyfikenhet och intresse inom branschen.
Lady Ellen var inte vilket segelfartyg som helst. Hon byggdes ursprungligen som ett representationsfartyg för Johansson-Gruppen, även känt som OT-Rederierna, med skeppsredarna Lars och Vilgot Johansson i spetsen. Skrovet tillverkades av Kockums i Malmö, av specialstål avsett för ubåtar. Fartyget döptes efter Ellen, ett känt segelfartyg från Skärhamn, som Lars Johansson hade tjänstgjort på som jungman tidigt i sin karriär.
Efter sjösättningen bogserades Lady Ellen till Vindö Marin på Orust, där hon utrustades av tio båtbyggare under ett helt år. Efter att ha riggats i Skagen användes hon som kryssningsyacht både i Karibien och Medelhavet.
När OT-Rederierna gick i konkurs 1982 såldes alla fartyg, men Lady Ellen låg i ett separat bolag och påverkades inte av konkursen. Hon fortsatte att segla och användes främst för charter längs den svenska västkusten. I november 2010 såldes Lady Ellen till Orion Shipping AB i Skärhamn och Bitumen Shipping AB i Göteborg, som delade ägarskapet lika. Tarbit Shipping AB drev fartyget genom sitt dotterbolag Lady Ellen Charter AB.
Samarbetet mellan Kulturbåtarna i Göteborg och Lady Ellen var en unik och innovativ satsning som förenade det klassiska segelfartyget med moderna kryssningstjänster. Detta tillförde en ny dimension till kryssningsupplevelsen och lockade både seglingsentusiaster och de som ville uppleva något annorlunda på sina resor längs den svenska västkusten.